الكتروموتورac چيست؟
موتور الكتريكي وسيله اي است كه انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي تبديل مي كند. هنگامي كه يك هادي حامل جريان (مثلاً يك ميله حامل جريان) تحت يك ميدان مغناطيسي قرار مي گيرد، نيرويي توسط ميدان مغناطيسي بر آن هادي حامل جريان وارد مي شود.
تاريخچه الكتروموتورac
در سال 1834، اولين موتور الكتريكي رسمي با باتري توسط توماس داونپورت اختراع شد. اين اولين موتوري بود كه قدرت كافي براي انجام يك عمل را داشت، اين اختراع براي تغذيه يك ماشين چاپ در مقياس كوچك استفاده شد.
هامر صنعت،همراه با مشاوران و متخصصان خود در زمينه فروش الكتروموتورac در كنار شماست.
اما موتورهاي آسنكرون اولين بار توسط نيكولا تسلا اختراع شدند. در سال 1882، نيكولا تسلا اصول ميدان مغناطيسي دوار را پايه گذاري كرد و يك سال بعد، اين اصول را در طراحي يك موتور القايي دو فاز اعمال كرد. حركتي كه تسلا در آن سال ها آغاز كرد همان چيزي بود كه امروزه برخي آن را «انقلاب صنعتي دوم» در تاريخ موتورهاي الكتريكي مي نامند. قبل از آن، موتورها توسط حركت ثابت يك هادي در يك ميدان مغناطيسي ثابت به حركت در مي آمدند، اما تسلا اشاره كرد كه موتور مي تواند توسط يك ميدان مغناطيسي رانده شود و تمام كلكتورهاي موتور (كموتاتور) را حذف كند.

انواع الكتروموتورac
به چند روش تقسيم مي شوند:
با توجه به نوع ولتاژي كه ممكن است جريان مستقيم يا متناوب باشد.
موتورهاي الكتريكي بسته به ورودي مي توانند تك فاز و سه فاز باشند.
از نظر جنس بدنه، الكتروموتورها را مي توان به دو نوع بدنه آلومينيومي و چدني تقسيم كرد. الكتروموتور آلومينيومي در محيط هاي گرمسيري براي تبادل حرارت بهتر استفاده مي شود، در حالي كه بدنه چدني براي مناطق سردسير مناسب تر است.
فروش الكتروموتورac
موتورهاي الكتريكي از نظر ولتاژ منبع تغذيه به دو نوع الكتروموتور DC (ولتاژ مستقيم) و الكتروموتور AC (ولتاژ متناوب) تقسيم مي شوند. موتورهاي جريان مستقيم (DC) داراي آرميچر آهنرباي دائمي هستند. الكتروموتورهاي DC صنعتي به دليل هزينه نگهداري بالا و تعميرات سخت، كمتر در صنعت نسبت به موتورهاي AC مورد استفاده قرار مي گيرند.
موتورهاي الكتريكي جريان مستقيم DC داراي آرميچر آهنرباي دائمي هستند. يك كليد چرخشي به نام كموتاتور جهت جريان الكتريكي را دو بار در هر چرخه معكوس مي كند به طوري كه آهنرباي الكتريكي آهنرباي دائمي را جذب و دفع مي كند. يكي از محدوديت هاي اين الكتروموتورها نياز دائمي به برس براي اتصال به كموتاتور است. جاروبك ها از گرافيت ساخته شده اند و سايش آنها باعث ايجاد اصطكاك مي شود. بنابراين هر چه سرعت چرخش الكتروموتور بيشتر باشد جاروبرقي ها براي اتصال بايد فشار بيشتري وارد كنند كه باعث ايجاد صدا و لزوم تعويض آن مي شود.
هامر صنعت، با مشاوران و متخصصان خود در زمينه فروش الكتروموتورac در كنار شما عزيزان مي باشد.
موتور الكتريكي از يك قسمت دوار به نام روتور و يك قسمت ثابت به نام استاتور كه داراي آهنرباي دائمي است ساخته شده است. اگر آهنرباي دائمي را با آهنرباي الكتريكي جايگزين كنيم، يك الكتروموتور ميدان زخمي خواهيم داشت كه مي تواند با تغيير مقدار جريان عبوري از سيم پيچ هاي استاتور، نسبت سرعت به گشتاور الكتروموتور را تغيير دهد. اگر سيم پيچ ميدان استاتور به صورت سري با سيم پيچ آرميچر قرار گيرد، يك الكتروموتور كم سرعت با گشتاور بالا و اگر به صورت موازي قرار گيرد، يك الكتروموتور پرسرعت با گشتاور كم داريم.
انواع الكتروموتورDC
موتور الكتريكي سري DC: در اين موتورها سيم پيچ هاي استاتور به صورت سري با سيم پيچ هاي روتور متصل مي شوند.
الكتروموتور شنت DC: سيم پيچ تحريك به موازات سيم پيچ آرميچر متصل مي شود.
الكتروموتور مركب DC (كامپوند): در اين الكتروموتورها مشخصات موتورهاي سري و شنت موجود است و اين الكتروموتورها به دو دسته تركيب اضافي و تركيب منفي تقسيم مي شوند.
تركيب اضافي زماني استفاده مي شود كه ويژگي هاي موتور سري مورد نياز باشد. تركيب كمبود، در مواردي كه سرعت تقريبا ثابت مورد نياز است. به عنوان مثال، در آزمايشگاه ها براي ارائه سرعت ثابت استفاده مي شود.
هامر صنعت، در زمينه فروش الكتروموتورac همراه با مشاوران و متخصصان خود در كنار شماست.
با توجه به توانايي موتورهاي القايي AC براي توليد گشتاور بيشتر، استفاده از آنها در وسايل بزرگ مانند ماشين لباسشويي رايج است. رايج ترين موتور تك فاز آسنكرون است كه در دستگاه هايي كه به گشتاور كم نياز دارند استفاده مي شود. به عنوان پنكه برقي و ساير لوازم خانگي كوچك استفاده مي شود. بنابراين به آنها موتور برق خانگي نيز مي گويند.
موتورهاي AC در كاربردهايي استفاده مي شوند كه به عملكرد انرژي در مدت زمان طولاني نياز دارند. در موتورهاي DC، آرميچر مي چرخد اما ميدان مغناطيسي نمي چرخد. اگر در موتورهاي AC آرميچر ثابت است و ميدان مغناطيسي در حال چرخش است. در كاربردهاي سنگين تر، از الكتروموتورهاي AC استفاده مي شود.
از معايب اين موتورها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
توليد غير يكنواخت گشتاور
دقت كنترل پايين
تلفات زياد
راندمان پايين در مقايسه با الكتروموتورهاي DC
شركت هامر صنعت، با مشاوران خود در زمينه فروش الكتروموتورac همراه شما عزيزان مي باشد.
ادامه مطلب
بازدید: